Rękojmia i reklamacje Towaru – Konsumenci i Przedsiębiorcy indywidualni
1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Klienta, który jest Konsumentem lub Przedsiębiorcą indywidualnym, za brak zgodności Towaru z umową. Podstawa i zakres odpowiedzialności Sprzedawcy wobec Klienta, w sytuacji, gdy sprzedany Towar jest niezgodny z umową został ustalony w art. 43a – 43g p ustawy o prawach konsumenta.
2. Poprzez użyte w niniejszym paragrafie słowo „Klient” należy rozumieć Konsumenta i Przedsiębiorcę indywidualnego.
3. Sprzedawca zobowiązany jest dostarczyć Klientowi Towar zgodny z zawartą umową.
4. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności Towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności Towaru do użycia określony przez Sprzedawcę jest dłuższy.
5. Towary oferowane przez Sprzedającego w Sklepie internetowym co do zasady posiadają termin przydatności do dwóch lat. W przypadku dłuższego terminu informacja o terminie przydatności zawarta będzie w opisie oferowanego Towaru.
6. W odniesieniu do Towarów z elementami cyfrowymi, Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności z umową Treści cyfrowej lub Usługi cyfrowej dostarczanych w sposób ciągły, który wystąpił lub ujawnił się w czasie, w którym zgodnie z umową miały być dostarczane. Czas ten wynosi dwa lata od chwili dostarczenia Towaru z elementami cyfrowymi.
7. Zgłoszenie reklamacyjne można złożyć na przykład pisemnie na adres siedziby Sprzedawcy lub drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej Sprzedawcy.
8. Sprzedawca udzieli odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne Klienta niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia złożenia. Brak ustosunkowania się Sprzedawcy w powyższym terminie oznacza, że Sprzedawca uznał reklamację za uzasadnioną.
9. Zalecane jest podanie przez Klienta w reklamacji następujących informacji (które będą pomocne dla Sprzedawcy w toku rozpatrywania reklamacji i mogą przyspieszyć proces reklamacyjny):
okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji – Towaru i pojawienia się ewentualnych wad, np. rodzaju i daty wystąpienia wady,
określenie żądania Klienta (żądania naprawy lub wymiany Towaru),
danych do kontaktu Sprzedawcy z osobą składającą reklamację/Klientem.
Podane zalecenia nie są obowiązkowe i nie mają wpływu na skuteczność w rozpatrywaniu danej reklamacji.
10. Jeżeli Towar jest niezgodny z umową, Klient może żądać jego naprawy lub wymiany.
11. Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy Klient żąda naprawy lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy Klient żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności Towaru z umową w sposób wybrany przez Klienta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
12. Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której Sprzedawca został poinformowany przez Klienta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla Klienta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim Klient go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca.
13. Klient udostępnia Sprzedawcy Towar podlegający naprawie lub wymianie.
14. Koszt odbioru Towaru podlegającego wymianie lub naprawie pokrywa Sprzedawca.
15. Termin oraz sposób odbioru Towaru podlegającego wymianie lub naprawie przez Sprzedawcę od Klienta zostanie ustalony przez Sprzedawcę w porozumieniu z Klientem indywidualnie.
16. Jeżeli ze względu np. na rodzaj Towaru podlegającego wymianie lub naprawie jego odebranie przez Sprzedawcę byłoby nadmiernie utrudnione, Klient obowiązany jest udostępnić Towar Sprzedawcy w miejscu, w którym Towar ten się znajduje.
17. Jeżeli Towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności Towaru z umową, Sprzedawca demontuje Towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.
18. Klient nie ponosi kosztów za zwykłe korzystanie z Towaru, który następnie został wymieniony.
19. Klient, jeżeli Towar jest niezgodny z umową, ma prawo złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
a. Sprzedawca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
b. Sprzedawca nie doprowadził Towaru do zgodności z umową,
c. brak zgodności Towaru z umową występuje nadal, mimo że Sprzedawca próbował doprowadzić Towar do zgodności z umową;
d. brak zgodności Towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania z możliwości wymiany lub naprawy Towaru;
e. z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
20. Obniżona Cena zostaje ustalona na podstawie proporcji do Ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość Towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości Towaru zgodnego z umową.
21. Sprzedawca zwraca Klientowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia Klienta o obniżeniu ceny.
22. Klient nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności Towaru z umową jest nieistotny.
23. Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych Towarów dostarczonych na podstawie umowy Klient może odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych towarów.
24. Klient ma prawo odstąpić od umowy w odniesieniu do innych nabytych przez Klienta Towarów, aniżeli wskazane w ust. 23, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać, aby Klient zgodził się zatrzymać wyłącznie Towary zgodne z umową.
25. W razie odstąpienia od umowy Klient niezwłocznie zwraca towar Sprzedawcy po uprzednim ustaleniu sposobu zwrotu.
26. Koszt zwrotu Towaru w razie odstąpienia od umowy pokrywa Sprzedawca.
27. Sprzedawca zwraca Klientowi Cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania Towaru lub dowodu jego odesłania.
28. Sprzedawca dokonuje zwrotu Ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Klient, chyba że Klient wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
29. Postanowienia niniejszego paragrafu, zgodnie z ust. 1, stosuje się także (np. po uprzedniej weryfikacji zakresu umowy z kodami PKD ujawnionymi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) do Przedsiębiorców indywidualnych, którzy zawierają z Sprzedawcą Umowę zobowiązującą do przeniesienia własności towaru związaną bezpośrednio z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, lecz nie mającą charakteru zawodowego.
30. W przypadku złożenia reklamacji przez osobę fizyczną, Sprzedawca weryfikuje, czy osoba ta posiada status Konsumenta czy Przedsiębiorcy indywidualnego poprzez weryfikację treści zamówienia (w szczególności, czy w trakcie składania Zamówienia Klient ujawnił swoją firmę i numer NIP):
a) jeśli weryfikacja wykaże, że Klient posiada status Konsumenta, Sprzedawca przystępuje do rozpatrzenia zasadności zgłoszonej reklamacji zgodnie z ust. 8 powyżej,
b) jeśli Umowę zobowiązującą do przeniesienia własności towaru zawarto z osobą fizyczną - Przedsiębiorcą, Sprzedawca dokonuje weryfikacji np. poprzez ustalenie czy przedmiot Zamówienia objęty zgłoszeniem reklamacyjnym mieści się w zakresie działalności objętej jednym lub kilkoma z kodów PKD Klienta (czy transakcja miała dla Klienta charakter zawodowy).
31. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wpisanej do CEIDG, po sprawdzeniu przez Sprzedawcę zgodności przedmiotu Zamówienia z zakresem działalności ujawnionej w CEIDG:
a) jeśli przedmiot Umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru będzie zgodny z zakresem działalności objętej kodami PKD Klienta, uprawnienia z tytułu rękojmi za niezgodność Towaru z umową Klientowi nie przysługują, a Sprzedawca odrzuca zgłoszenie (chyba że postanowienia § 11 Regulaminu stanowią inaczej),
b) jeśli przedmiot Umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru nie będzie zgodny z zakresem działalności objętej kodami PKD Klienta, Sprzedawca przystępuje do rozpatrzenia zgłoszenia zgodnie z ust. 8 powyżej.
FORMULARZ REKLAMACJI
II ZWROTY
Prawo do odstąpienia od umowy
1. Zgodnie z art. 27 oraz art. 7aa ustawy o prawach konsumenta, Klientowi będącemu Konsumentem lub Przedsiębiorcą indywidualnym przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny.
2. Poprzez użyte w niniejszym paragrafie słowo „Klient” należy rozumieć Konsumenta i Przedsiębiorcę indywidualnego.
3. Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje w terminie 14 dni kalendarzowych dla umowy, w wykonaniu której Sprzedawca wydaje Towar, będąc zobowiązany do przeniesienia jego własności – od momentu objęcia Towaru w posiadanie przez Klienta lub osobę trzecią przez niego wskazaną inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
a) obejmuje wiele Towarów, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach - od objęcia w posiadanie ostatniego towaru, jego partii lub części,
b) polega na regularnym dostarczaniu Towaru przez czas oznaczony - od objęcia w posiadanie pierwszego z Towarów;
4. Prawo do odstąpienia od innych umów, aniżeli wskazane w ust. 3 niniejszego paragrafu, przysługuje w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy.
5. W celu realizacji ustawowego prawa odstąpienia od umowy Klient składa Sprzedawcy jednoznaczne oświadczenie woli, przesyłając je na adres: ul. Władysława Reymonta 11, 05-120 Legionowo lub na adres poczty elektronicznej Sprzedawcy: kontakt@matique.pl
6. Do zachowania terminu wskazanego w ust. 3 lub ust. 4 wystarczy wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną lub na adres Sprzedawcy przed jego upływem.
7. Klient, który skorzystał z dostarczenia Sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy drogą elektroniczną, zostanie niezwłocznie poinformowany o przyjęciu przedmiotowego oświadczenia woli za pośrednictwem poczty elektronicznej lub pisemnie na adres podany w Formularzu zamówienia.
8. Sprzedawca niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwróci Klientowi wszelkie otrzymane od niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył Klient, chyba że Klient wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu płatności, który nie wiąże się dla niego z żadnymi dodatkowymi kosztami.
9. Sprzedawca wstrzymuje się ze zwrotem płatności, o których mowa powyżej, w przypadku braku zobowiązania Sprzedawcy do osobistego odbioru Towaru do momentu otrzymania Towaru lub dostarczenia przez Klienta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
10. W przypadku odstąpienia od Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub Umowy o dostarczenie usługi cyfrowej Sprzedawca od dnia otrzymania od Klienta oświadczenia o odstąpieniu od umowy nie wykorzystuje treści innych niż dane osobowe dostarczone lub wytworzone przez Klienta w trakcie korzystania z Treści cyfrowych lub Usługi cyfrowej dostarczonych przez Sprzedawcę, z wyjątkiem treści, które:
a. są użyteczne wyłącznie w związku z Treścią cyfrową lub Usługą cyfrową, które stanowiły przedmiot umowy;
b. dotyczą wyłącznie aktywności Klienta w trakcie korzystania z Treści cyfrowych lub Usługi cyfrowej dostarczonych przez Sprzedawcę;
c. zostały połączone przez Sprzedawcę z innymi danymi i nie mogą zostać z nich wydzielone lub mogą zostać wydzielone jedynie przy nakładzie niewspółmiernych wysiłków;
d. zostały wytworzone przez Klienta wspólnie z innymi Konsumentami lub Przedsiębiorcami Indywidualnymi, którzy nadal mogą z nich korzystać.
11. Prócz przypadków, które wskazano w ust. 10 pkt a-c, Sprzedawca na żądanie Klienta udostępnia mu treści inne niż dane osobowe, które zostały dostarczone lub wytworzone przez Klienta w trakcie korzystania z Treści cyfrowych lub Usługi cyfrowej dostarczonych przez Sprzedawcę.
12. Sprzedawca zwraca Treści cyfrowe Klientowi nieodpłatnie, bez przeszkód ze strony Sprzedawcy, w rozsądnym terminie i powszechnie używanym formacie przeznaczonym do odczytu maszynowego.
13. Sprzedawca, w przypadku odstąpienia od umowy, uniemożliwia Klientowi korzystanie z Treści cyfrowych lub Usługi cyfrowej, w szczególności przez uniemożliwienie Klientowi dostępu do Treści cyfrowych lub Usługi cyfrowej lub zablokowanie Konta Klienta.
14. Po odstąpieniu od umowy, Klient zobowiązany jest zwrócić zakupiony Towar Sprzedawcy lub osobie przez niego upoważnionej do jego odbioru niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych, od dnia złożenia Oświadczenia o odstąpieniu. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie Towaru przed jego upływem.
15. W przypadku odstąpienia od Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub Umowy o dostarczanie usługi cyfrowej, Klient jest zobowiązany zaprzestać korzystania z tej Treści cyfrowej lub Usługi cyfrowej i udostępniania ich osobom trzecim.
16. W przypadku Klienta, który wybrał sposób dostawy Towaru inny niż najtańszy zwykły sposób dostawy dostępny w Sklepie internetowym, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
17. Klient ponosi bezpośrednie koszty zwrotu Towaru.
18. Towar należy zwrócić na adres Sprzedawcy: ul. Władysława Reymonta 11, 05-120 Legionowo.
19. Klient ponosi odpowiedzialność jedynie za zmniejszenie wartości Towaru, będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Towaru.
20. Klient, gdy wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu żądania rozpoczęcia wykonywania Usługi cyfrowej przed upływem terminu do odstąpienia od Umowy o dostarczenie usługi cyfrowej, zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta, jest zobowiązany do zapłaty za świadczenie spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
21. Kwota zapłaty wymagana na podstawie ust. 20 obliczana jest proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie Ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli Cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.
22. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Klientowi w odniesieniu do umów:
a) o świadczenie usług, za które Klient jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli Sprzedawca wykonał w pełni usługę za wyraźną i uprzednią zgodą Klienta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości;
b) w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi Sprzedawca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
c) w której przedmiotem świadczenia jest Towar nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji Klienta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
d) w której przedmiotem świadczenia jest Towar ulegający szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności do użycia;
e) w której przedmiotem świadczenia jest Towar dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
f) w której przedmiotem świadczenia są Towary, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
g) w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi Sprzedawca nie ma kontroli;
h) w której Klient wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji; jeżeli Sprzedawca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania Klient żądał, lub dostarcza Towary inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje Klientowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub Towarów;
i) w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
j) o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
k) zawartej w drodze aukcji publicznej;
l) o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu towarów, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
m) o dostarczanie Treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które Klient jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli Sprzedawca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą Klienta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości, a przedsiębiorca przekazał Klientowi potwierdzenie, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i 2 albo art. 21 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta;
n) oświadczenie usług, za które Klient jest zobowiązany do zapłaty ceny, w przypadku których Klient wyraźnie zażądał od Sprzedawcy, aby przyjechał do niego w celu dokonania naprawy, a usługa została już w pełni wykonana za wyraźną i uprzednią zgodą Klienta.
23. Postanowienia niniejszego paragrafu, zgodnie z ust. 1, stosuje się (np. po uprzedniej weryfikacji zakresu umowy z kodami PKD ujawnionymi w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) do Przedsiębiorców indywidualnych, którzy to zawierają z Sprzedawcą Umowę zobowiązującą do przeniesienia własności towaru/ Umowę o dostarczanie treści cyfrowych/ Umowę o dostarczanie usług cyfrowych związaną bezpośrednio z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą, lecz nie mającą charakteru zawodowego.
24. W przypadku złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez osobę fizyczną, Sprzedawca weryfikuje, czy osoba ta posiada status Konsumenta czy Przedsiębiorcy poprzez weryfikację treści zamówienia (w szczególności, czy w trakcie składania Zamówienia Klient ujawnił swoją firmę i numer NIP):
25. jeśli weryfikacja wykaże, że Klient posiada status Konsumenta, Sprzedawca przyjmuje oświadczenie o odstąpieniu od umowy na zasadach określonych niniejszym paragrafem,
26. jeśli Umowę zobowiązującą do przeniesienia własności towaru/ Umowę o dostarczanie treści cyfrowych/ Umowę o dostarczanie usług cyfrowych zawarto z osobą fizyczną - Przedsiębiorcą, Sprzedawca dokonuje weryfikacji np. poprzez ustalenie czy przedmiot Zamówienia objęty oświadczeniem mieści się w zakresie działalności objętej jednym lub kilkoma z kodów PKD Klienta (czy transakcja miała dla Klienta charakter zawodowy).
27. W przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą wpisanej do CEIDG, po sprawdzeniu przez Sprzedawcę zgodności przedmiotu Zamówienia z zakresem działalności ujawnionej w CEIDG:
28. jeśli przedmiot Umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru / Umowy o dostarczanie treści cyfrowych/ Umowy o dostarczanie usług cyfrowych będzie zgodny z zakresem działalności objętej kodami PKD Klienta, uprawnienie do odstąpienia od umowy Klientowi nie przysługuje, a Sprzedawca nie uwzględnia oświadczenia (chyba że postanowienia § 11 Regulaminu stanowią inaczej),
29. jeśli przedmiot Umowy zobowiązującej do przeniesienia własności towaru/ Umowy o dostarczanie treści cyfrowych/ Umowy o dostarczanie usług cyfrowych nie będzie zgodny z zakresem działalności objętej kodami PKD Klienta, Sprzedawca przyjmuje oświadczenie o odstąpieniu od umowy na zasadach określonych niniejszym paragrafem.
FORMULARZ ODSTĄPIENIA OD UMOWY
Zachęcamy do zadawania wszelkich pytań na adres: kontakt@matique.pl